Використання інтерактивних технологій на уроках інформатики
З досвіду роботи вчителя
інформатики
Ічнянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Глушка Максима Миколайовича
В умовах сучасної школи, коли центром освітньої
діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя – формування всебічно
розвинутої гармонічної особистості, все більш актуальним стає застосування
сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня.
Однією із таких форм є інтерактивні технології, що
сприяють збагаченню і розвитку творчого потенціалу як вчителя так і учня,
розкриттю здібностей дитини, бажання і уміння вчитися, творити, відчувати
радість пізнання.
Саме при використанні інтерактивних технології
учні вчаться шукати інформацію, систематизувати її та узагальнювати. Методичні
можливості сучасних педагогічних технології дають можливість вчителю вільно
почуватись використовуючи їх багатогранність та різноманітність. Водночас
збільшуються вимоги до вчителя, він повинен стати порадником для учня,
зобов‘язаний перебувати в постійному творчому пошуку, володіти основами
психології, вміти використовувати на власних уроках сучасні технічні засоби
навчання.
Забезпечувати розвиток особистості в процесі
навчання інформатики важче, ніж подавати основи теоретичних знань. В умовах
особистісно зорієнтованої освіти потрібно поєднувати різні типи навчання:
індивідуальний та колективний, діалоговий та контекстний, створюючи всі умови
для творчої діяльності та застосовуючи активні й інтерактивні методи навчання.
Використання комп’ютерної техніки робить урок
цікавим і сучасним. У зв’язку із цим моя мета не лише передати учням окреслену
програмами та підручниками систему знань, а й підготувати їх до повноцінної
плідної життєдіяльності в сучасному суспільстві.
Сучасна людина повинна мати винахідливе мислення,
знаходити шляхи розв’язання проблем у будь-якій ситуації, працювати в команді,
бути здатною приймати рішення, активно використовувати сучасні інформаційні та
комунікаційні технології у всіх галузях своєї діяльності.
Отже, своїм найголовнішим завданням вбачаю
створення умов для розвитку комплексу рис, які забезпечують
інформаційно-комунікаційну компетентність та соціальну мобільність випускника,
здатного орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та
оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнічного
суспільства.
З метою реалізації вищезазначених завдань та
принципів в основі своєї діяльності я застосовую інтерактивні методи навчання
інформатики, згідно яких слід дати учням не лише теоретичні знання, а й навчити
їх думати, обговорювати, досліджувати та застосовувати предметний матеріал.
Інтерактивні методи
Учень і вчитель є рівноправними суб'єктами
навчання. Організація інтерактивного навчання припускає моделювання життєвих
ситуацій, використання рольових ігор, загальне рішення питань на підставі
аналізу обставин і ситуації. Зрозуміло, що структура інтерактивного уроку буде
відрізняться від структури звичайного уроку, це також вимагає професіоналізму і
досвіду вчителя.
Інтерактивні технології навчання – це така
організація процесу навчання, у якому учню неможливо не приймати участь – в
колективному, взаємодоповнюючому, заснованому на взаємодії всіх його учасників
процесу навчального пізнання.
При колективному способі навчання досягається
спільна діяльність заради досягнення загальних цілей. У дітей з'являється
впевненість у собі, вони пишаються навчальними успіхами один одного.
Інтерактивні методи навчання скомпонували низку
цікавих, раніше чужих школярам правил. Наприклад, кожна думка важлива; не бійся
висловитись; ми всі - партнери; обговорюємо сказане, а не людину; обдумав,
сформулював, висловив; кажи чітко, ясно, красиво; наводь тільки обґрунтовані
докази; умій погодитись і не погодитись; важлива кожна роль.
У роботі повинні бути задіяні в тій чи іншій мірі
всі учні. Справді, сильні учні, а також особистості з високим рівнем
контактності будуть проявляти вищу активність, ніж замкнуті та слабкі. Проте
слід постійно заохочувати їх до роботи, створювати ситуації успіху. Треба
постійно контролювати процес, досягнення поставлених цілей, у випадку невдачі
переглядати стратегію й тактику роботи, шукати та виправляти недоліки. До
засобів, які володіють високим розвиваючим потенціалом, я відношу проблемні
ситуації, задачі з життєво практичним матеріалом, експерименти, дидактичні
(рольові ігри), активні та інтерактивні технології.
Інтерактивні методи включають велику кількість
новітніх ідей у проведенні занять. Ці заняття можуть включати в себе кілька
особистісно зорієнтованих підходів для фронтального та групового втілення.
Інтерактивні уроки вирізняються тим, що під час їх
проведення поєднуються два типи уроків: узагальнення та систематизація,
контроль та коригування знань і вмінь учнів. Поєднання таких двох типів уроків
посилює їхню навчальну функцію, сприяє освоєнню учнями всіх рівнів пізнання
(знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка), розвитку культури
мовлення, ініціативи та впевненості учнів у собі та у своїх знаннях.
Проведення таких уроків — це засіб для створення
тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й
доброзичливості, дозволяє дійсно реалізувати особистісно орієнтоване навчання.
Починати підготовку уроку слід з оголошення теми,
повідомлення мети; потрібно акцентувати на проблемах, що будуть розв’язуватися
на уроці; пояснити зміст діяльності учнів, чого від них очікує вчитель;
з’ясувати їхні очікування, а також продумати систему мотивації.
Досвід засвідчує, що використання інтерактивних
технологій навчання надає можливості для пошуку нових форм і методів роботи,
для зміни себе, для навчання разом з учнями.
Особисто для мене результатом такого уроку
є зростання інтересу учнів, зацікавлення їх; відчуття зміни ставлення учнів до
вчителя, зміни атмосфери в класі.
І це слугує додатковим стимулом до роботи за
інтерактивними технологіями.
Мій досвід роботи по впровадженню інтерактивних
технологій навчання показує, що кожен з методів роботи має свої переваги, цілі,
обмеження.
Немає коментарів:
Дописати коментар